Co si lze nárokovat od zkrachovalé aerolinky?

17.12.2018

Dovolenou můžete mít naplánovanou sebelíp, ale občas se prostě stanou věci, které nelze dopředu ovlivnit. Kromě počasí to může být i zkrachovalá letecká společnost. V tu chvíli totiž přestanou fungovat jakékoliv helplinky a nikdo Vám žádnou informaci nedá. Co dělat a na koho se obrátit, pokud nemáte koupený pojištěný zájezd od cestovní kanceláře?

Externí pomoc

V dnešní době existuje již spoustu firem, kteří Vám za určité procento z vymáhané částky, pomůže dožadovat se svých práv při zpoždění nebo zrušení letu, zdržení a poškození zavazadel. Zkrachovala letecká společnost v likvidaci do problému dává ale zcela jiný rozměr. A s tím už nechce mít ledaskdo nic společného.

Zrušený let

V prosinci 2017 nám 5 dní před odletem na vánoční dovolenou zkrachovala letecká společnost Niky Air, se kterou jsme měli letět na Kanárské ostrovy. Letenky jsme naštěstí na úplně poslední chvíli koupili za pusinku, takže jsme nakonec na dovolenou odletěli. Sice o 3 dny dříve, ale za zlomek ceny původních letenek. Více v článku Zrušené letenky aneb Tschüß, Aufwiedersehen und Bye-bye.  

Situace se opakovala. Přestali fungovat webové stránky společnosti a na nich bylo napsáno pouze Tschüß, Aufwiedersehen und Bye-bye. Vyrozumění o tom, že skutečně nepoletíme jsme dostali až o 2 dny déle, tedy 3 dny před odletem. V e-mailu bylo uvedeno německé telefonní číslo, na které se nebylo možné dovolat. Na koho se tedy lze obrátit v tomto případě?

Cashback

Pokud jste přímými nákupčími letenek a nekupovali jste je před letenkovou společnost, můžete si od své banky vyžádat takzvaný cashback. Jedná se o formulář, ve kterém reklamujete službu nebo produkt. Velice mě překvapilo, že ve formuláři přímo najdete kolonku: Letecká společnost v bankrotu a náhradní let není zajištěn jinou společností. Kromě formuláře po nás ještě chtěli následující dokumenty:

  • Originál potvrzení objednávky
  • Potvrzení, že Vám nebyla nabídnuta žádná náhrada nebo alternativní let (screenshot, pdf)
  • Prohlášení majitele karty, že nemá žádné cestovní pojištění, které by toto krylo (běžné cestovní pojištění toto nekryje)
  • Prohlášení majitele karty, že nekoupil celý zájezd, jehož součástí letenky byli (na toto se pak vztahuje pojištění cestovní kanceláře).

Zkráceně se nám podařilo přes tento dokument a banku peníze dostat na účet zpět. Vyhráno jsme však ještě neměli.

Dvojitá platba

Chci věřit, že případ toho, že Vám zkrachovalá společnost strhne platbu z karty po 4 měsících znovu je jen ojedinělý. Ale i to se může stát. Na toto už nikdo nemá dokument a nikdo z helplinky si s tím nedokáže osobně poradit. Všichni píšou, že to prověří dále. Po dalších 5 měsících kontinuálního bombardování jsem dostala zprávu, že se bance podařilo vyhrát arbitráž a peníze mi během několika dní dorazí. A tak se i stalo. 10 měsíce od zrušení letenek mám dvakrát vrácenou platbu. Okamžitě blokuji kreditní kartu, aby se toto neopakovalo.

Reklamaci jsme v Travel Kitchen řešili za poslední rok 4x. Z toho 3x úspěšně. Nikdy nemůžeme zaručit kompenzaci, ale umíme zaručit, že se o to aspoň pokusíme. Zkušeností na to, bohužel, máme dost. A i to je služba navíc, kterou od nás jako zákazníci dostanete, pokud se rozhodnete cestovat s chutí s Travel Kitchen.

Co dělat s poškozeným zavazadlem?